Školní poradenské pracoviště

Speciální pedagog

Mgr. Markéta Zelená

zelenam@zskv.cz

tel.: 778 757 436

Konzultační hodiny – konzultační místnost 003 (vedle jídelny)

po – 7,00 – 12:35

út –  7,00 – 15:00

stř – 7,00 – 14:00

pá – 7,00 – 12:35

V případě potřeby je možná konzultace v jiný čas, ke konzultaci je nutné se předem objednat.

 

Školní psycholog

Mgr. Jana Faiereislová

faiereislovaj@zskv.cz

tel.: 770 139 290

Konzultační hodiny – konzultační místnost 003 (vedle jídelny)

po – 7,00 – 14,00

út – 7,00 – 11,30

st – 7,00 – 11,30

čt – 7,00 – 15,00

pá – 7,00 – 11,30

 

V případě potřeby je možná konzultace v jiný čas.

Mgr. Oksana Muzyka

muzykao@zskv.cz

tel.: 770 139 290

Konzultační hodiny – konzultační místnost 003 (vedle jídelny)

po – 13,35 – 16,00

út – 13,35 – 16,00

st – 13,35 – 15,10

čt – 13,35 – 15,10

pá – 13,35 – 15,10

 

V případě potřeby je možná konzultace v jiný čas.

 

 

Náplň činnosti speciálního pedagoga

STANDARDNÍ ČINNOST ŠKOLNÍHO SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA PODLE VYHLÁŠKY 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních:

  1. Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko – psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
  2. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.

Diagnostika a depistáž

  • Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště.
  • Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do vhodného preventivního (stimulačního) či intervenčního programu.
  • Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
  • Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvence, trvání intervenčních činností).
  • Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb, speciálně pedagogická intervence ve školním prostředí, speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů.
  • Speciálně pedagogická diagnostika při výchovných problémech (etopedická), stanovení intervenčního přístupu v rámci školy i mimo ni, dle potřeb, možností a profilace školy.
  • Screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.

Konzultační, poradenské a intervenční práce

  • Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory
  • Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti, se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).
  • Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační), se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).
  • Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy).
  • Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
  • Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických/etopedických přístupů.
  • Participace na kariérovém poradenství – volba vzdělávací dráhy žáka, individuální provázení žáka.
  • Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů, nákup a evidence speciálních pomůcek pro žáky.
  • Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
  • Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeba a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
  • Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
  • Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.

 Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti

  • Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
  • Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy – specifika výuky a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
  • Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika jejich vzniku.
  • Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
  • Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
  • Besedy a osvěta (zejména zákonným zástupcům).

Práce s informacemi a důvěrnými daty speciálního pedagoga.

S veškerými daty je nakládáno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých předpisů.

 

Náplň činnosti školního psychologa

Diagnostika, depistáž

  • Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
  • Depistáž specifických poruch učení.
  • Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků.
  • Depistáž a diagnostika nadaných dětí.
  • Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
  • Screening, ankety, dotazníky ve škole.

 

Konzultační, poradenské a intervenční činnosti

  • Péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení).
  • Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
  • Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
  • Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.).
  • Kariérové poradenství u žáků.
  • Techniky a hygiena učení (pro žáky).
  • Skupinová a komunitní práce s žáky.
  • Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
  • Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
  • Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
  • Konzultace se  zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí.
  • Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.

 

Metodická práce a vzdělávací činnost

  • Participace na přípravě programu zápisu do 1.ročníku základního vzdělávání.
  • Metodická pomoc třídním učitelům.
  • Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení).
  • Účast na pracovních poradách školy.
  • Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé).
  • Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
  • Metodická intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu.
  • Besedy a osvěta (zákonným zástupcům).
  • Prezentační a informační činnost.

 

Na psychologa se mohou obrátit děti, jejich rodiče i učitelé. V rámci své práce poskytuje psychickou podporu žákům, konzultace a poradenství rodičům žáků. Pomáhá a spolupracuje při řešení celé řady situací, vzniklých na škole.

Kontakt s psychologem lze sjednat po osobní, nebo mailové domluvě. Případně na třídních schůzkách, nebo zprostředkovaně za pomoci vyučujících. Školní psycholog úzce spolupracuje s metodikem prevence a výchovným poradcem školy.

Bez individuálního souhlasu rodičů může psycholog vstupovat do tříd v případě potřeby školy. Může se jednat o situace, kdy se podílí na preventivních programech, poskytuje krizovou intervenci, anebo je v kontaktu s žáky za účelem profesního poradenství.

Individuální psychologická péče je žákům poskytována na základě písemného souhlasu rodičů/zákonných zástupců. V případě potřeby může být realizována společná schůzka s rodičem i dítětem.

Žáci se na něj mohou obrátit například v těchto situacích

  • Připadají si osaměle a mají pocit, že jim ostatní nerozumí
  • Někdo jim ubližuje a sami si neví rady. Nebo si všimli, že je ubližováno někomu jinému a potřebují pomoc dospělého
  • Potřebují podporu v náročném životním období
  • Jsou smutní, nebo se u nich často střídají nálady
  • Je pro ně obtížné najít si kamarády
  • Nerozumí si s rodiči, nebo sourozenci
  • Ztratili někoho, kdo pro ně byl velmi důležitý

Rodiče a zákonní zástupci se mohou na psychologa obrátit v těchto situacích

  • Všimli si u svého dítěte změn v chování
  • Nedaří se jim v komunikaci s dítětem a chtěli by se poradit, jak situaci řešit
  • V případě, že sami cítí nepohodu a chtějí si s někým promluvit

Učitelé a školní asistenti se na psychologa mohou obrátit v těchto případech

  • Zaznamenali u žáka změny chování a chtějí mu pomoci
  • Mají problém v komunikaci se žákem/zákonnými zástupci a uvítali by pomoc při vzájemné spolupráci
  • Ve třídě nepanují dobré vztahy a žáci jsou v nepohodě
  • Řeší konflikty se žákem, které jsou natolik složité, že by je rádi zkonzultovali
  • V případě, že mají podezření na šikanu

 

Práce s informacemi a důvěrnými daty školního psychologa

S veškerými daty je nakládáno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých předpisů.