Školní poradenské pracoviště
Speciální pedagog
Mgr. Markéta Zelená
tel.: 778 757 436
Konzultační hodiny – konzultační místnost 003 (vedle jídelny)
po – 7,00 – 12:35
út – 7,00 – 15:00
stř – 7,00 – 14:00
pá – 7,00 – 12:35
V případě potřeby je možná konzultace v jiný čas, ke konzultaci je nutné se předem objednat.
Školní psycholog
Mgr. Jana Faiereislová
tel.: 770 139 290 Konzultační hodiny – konzultační místnost 003 (vedle jídelny) po – 7,00 – 14,00 út – 7,00 – 11,30 st – 7,00 – 11,30 čt – 7,00 – 15,00 pá – 7,00 – 11,30
V případě potřeby je možná konzultace v jiný čas. |
Mgr. Oksana Muzyka
tel.: 770 139 290 Konzultační hodiny – konzultační místnost 003 (vedle jídelny) po – 13,35 – 16,00 út – 13,35 – 16,00 st – 13,35 – 15,10 čt – 13,35 – 15,10 pá – 13,35 – 15,10
V případě potřeby je možná konzultace v jiný čas. |
Náplň činnosti speciálního pedagoga
STANDARDNÍ ČINNOST ŠKOLNÍHO SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA PODLE VYHLÁŠKY 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních:
- Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko – psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
- Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
Diagnostika a depistáž
- Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště.
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do vhodného preventivního (stimulačního) či intervenčního programu.
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvence, trvání intervenčních činností).
- Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb, speciálně pedagogická intervence ve školním prostředí, speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů.
- Speciálně pedagogická diagnostika při výchovných problémech (etopedická), stanovení intervenčního přístupu v rámci školy i mimo ni, dle potřeb, možností a profilace školy.
- Screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Konzultační, poradenské a intervenční práce
- Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory
- Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti, se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).
- Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační), se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).
- Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy).
- Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
- Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických/etopedických přístupů.
- Participace na kariérovém poradenství – volba vzdělávací dráhy žáka, individuální provázení žáka.
- Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů, nákup a evidence speciálních pomůcek pro žáky.
- Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeba a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
- Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
- Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
- Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy – specifika výuky a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika jejich vzniku.
- Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
- Besedy a osvěta (zejména zákonným zástupcům).
Práce s informacemi a důvěrnými daty speciálního pedagoga.
S veškerými daty je nakládáno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých předpisů.
Náplň činnosti školního psychologa
Diagnostika, depistáž
- Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
- Depistáž specifických poruch učení.
- Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků.
- Depistáž a diagnostika nadaných dětí.
- Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
- Screening, ankety, dotazníky ve škole.
Konzultační, poradenské a intervenční činnosti
- Péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení).
- Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
- Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.).
- Kariérové poradenství u žáků.
- Techniky a hygiena učení (pro žáky).
- Skupinová a komunitní práce s žáky.
- Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
- Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
- Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí.
- Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
Metodická práce a vzdělávací činnost
- Participace na přípravě programu zápisu do 1.ročníku základního vzdělávání.
- Metodická pomoc třídním učitelům.
- Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení).
- Účast na pracovních poradách školy.
- Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé).
- Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
- Metodická intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu.
- Besedy a osvěta (zákonným zástupcům).
- Prezentační a informační činnost.
Na psychologa se mohou obrátit děti, jejich rodiče i učitelé. V rámci své práce poskytuje psychickou podporu žákům, konzultace a poradenství rodičům žáků. Pomáhá a spolupracuje při řešení celé řady situací, vzniklých na škole.
Kontakt s psychologem lze sjednat po osobní, nebo mailové domluvě. Případně na třídních schůzkách, nebo zprostředkovaně za pomoci vyučujících. Školní psycholog úzce spolupracuje s metodikem prevence a výchovným poradcem školy.
Bez individuálního souhlasu rodičů může psycholog vstupovat do tříd v případě potřeby školy. Může se jednat o situace, kdy se podílí na preventivních programech, poskytuje krizovou intervenci, anebo je v kontaktu s žáky za účelem profesního poradenství.
Individuální psychologická péče je žákům poskytována na základě písemného souhlasu rodičů/zákonných zástupců. V případě potřeby může být realizována společná schůzka s rodičem i dítětem.
Žáci se na něj mohou obrátit například v těchto situacích
- Připadají si osaměle a mají pocit, že jim ostatní nerozumí
- Někdo jim ubližuje a sami si neví rady. Nebo si všimli, že je ubližováno někomu jinému a potřebují pomoc dospělého
- Potřebují podporu v náročném životním období
- Jsou smutní, nebo se u nich často střídají nálady
- Je pro ně obtížné najít si kamarády
- Nerozumí si s rodiči, nebo sourozenci
- Ztratili někoho, kdo pro ně byl velmi důležitý
Rodiče a zákonní zástupci se mohou na psychologa obrátit v těchto situacích
- Všimli si u svého dítěte změn v chování
- Nedaří se jim v komunikaci s dítětem a chtěli by se poradit, jak situaci řešit
- V případě, že sami cítí nepohodu a chtějí si s někým promluvit
Učitelé a školní asistenti se na psychologa mohou obrátit v těchto případech
- Zaznamenali u žáka změny chování a chtějí mu pomoci
- Mají problém v komunikaci se žákem/zákonnými zástupci a uvítali by pomoc při vzájemné spolupráci
- Ve třídě nepanují dobré vztahy a žáci jsou v nepohodě
- Řeší konflikty se žákem, které jsou natolik složité, že by je rádi zkonzultovali
- V případě, že mají podezření na šikanu
Práce s informacemi a důvěrnými daty školního psychologa
S veškerými daty je nakládáno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých předpisů.